קיבוץ להב - מתקן הביו גז

קיבוץ להב מספק הצצה בלעדית מבפנים למתקן הביו-גז

אחד מהפיתוחים המפורסמים שיצאו לאחרונה מקיבוץ להב הוא מתקן הביו – גז המטפל ב- "פֶּרֶש" (ההפרשות) של בעלי החיים והפיכתו ל"חשמל ירוק". בסיור פנימי למתקן התלווה דני וזאנה, חבר ותיק של הקיבוץ המנהל את המערכת התפעולית, ופרט באופן מלא את השלבים שעוברת הפסולת עד להפקת ייצור חשמל לקיבוץ ומחוצה לה.

זה כבר זמן מה שקיבוץ להב הדרומי עומד בחזית הטכנולוגיה המשלבת קיימות, מחזור ותעשייה ירוקה. "יש שטחים ומרחבים גדולים ומזג האוויר המאפשר לנו להפיק את המיטב מכך", אומרים חברי הקיבוץ. כך יצא שממקום מדברי שלא היו בו תשתיות כמעט כלל הפכה להב להיות בחזית לב העשייה הטכנולוגית בתנועות הקיבוצים.

אז איך זה עובד?

מתקן הביו- גז של חברת דוראל קולט זבל מרפתות ולולים בסביבה, שפכים מחוות הגידול שבקיבוץ וכן גפת זיתים ושאר פסולות חקלאיות, ומהם מייצר חשמל. הפסולת עוברת טיפול ביולוגי במתקן, אשר מפרק חומר אורגני, מפחית ריחות, מזהמים ומטרדים. כך יוצא שקיבוץ קטן בדרום הארץ, באמצע המדבר, מוביל שינוי אדיר בכל היחס של בני האדם לטבע, ולתהליך הקיימות והמחזור ובהחלט מקדים הרבה לפני זמנו ערים מרכזיות כמו תל אביב וירושלים.

קיבוץ להב - מתקן ביו גז

וזאנה פורט בחמישה שלבים עיקריים את צורת התפעול של המתקן:

פינוי פסולת תפוזים – "זה הבור קולטן של המיכל איסוף. הוא קולט את כל חומרי הגלם של חומרי האיסוף. כפי שניתן לראות פה כל החומר מהמחסנים וכל הפרש מהפרתות נשפכים לבור. לאחר מכן, מערכת הערבול דואגת לערבל את כל ההיקף של בור האיסוף". 

קיבוץ להב - מתקן ביו גז

מסנקה – "120 קוב לשעה. עובדת במנות של 10 מנות ביממה. כל בוקר באים לתא ריק אחרי שכל החומר עלה למעכל".

קיבוץ להב - מתקן ביו גז

ממברנה עליונה "החומר שנכנס מפה שוכב 35 יום בתוך המעכל (מפרק את הביוב לגז המתאן), עד שכולו מתפרק ומייצר את גז המתאן. הגז יוצא מהמברנה העליונה, הולך למערכת של ניקוי סינון ויבוש. אחרי שהגז עבר את התהליך הזה הוא נשאב לתוך הגנרטור שמספק חשמל ישירות לחברת החשמל".

קיבוץ להב - מתקן ביו גז

גנרטור לייצור חשמל – "יש פה מערכת שלמה שמעבירה מים חמים לתוך המעכל ומחזירה חזרה. זה סרקולציה (החום של הגנרטור משמש לחימום המעכל). המים של הרדיאטור נכנסים למעכל. לאחר שעשינו את כל הפעולות שמנינו, המכונה שולחת מים ב- 47 מעלות (במבנה השליטה המרכזי)".

קיבוץ להב - מתקן ביו גז

צג המסך – "מה שמופיע לנו על המרקע לפנינו זה בור הויסות. ניתן לראות את הגובה (2.30 מטר של החומר). מהירות המערבל על 95% מהמקסימום שהוא מגיע. אחר כך מופיעה המשאבה שמוציאה החוצה למסחטה בסוף התהליך חומר אחרי שיוצר הגז. זהו חומר שהצופת שנשארת במיכל יוצאת החוצה. כל קוב שנכנס, קוב אחד יוצא. יש את מערכת הניתור ששולטת בהכול, מפקד בבקרות אוטומטיות ונשלטת מרחוק ע"י האיטלקים".

קיבוץ להב - מתקן ביו גז

מסחטה – "החומר שמגיע אליה נסחט. האבקה שנסחטת נופלת בבור המרכזי והמים לבריכת התסנין ששם הגדש שואב את הדשן". 

קיבוץ להב - מתקן ביו גז
קיבוץ להב - מתקן ביו גז
בריכת התסנין

צפו: דני וזאנה, מנהל מערכת הביו-גז של להב, בסיור פרטני מבפנים